Fortsätt till huvudinnehåll

En ukulele och lite skönsång

För mig är det så viktigt att få med något personligt i bilden. Något som går att känna igen.
Det kan, som jag skrev om i det här blogginlägget om att ta med favvisen, vara en sak, ett objekt - eller kanske ett klädplagg. Men det kan ännu hellre vara en blick, ett snett leende, en rörelse - något mänskligt som personifierar den jag fotograferar.

Just med pappa var den här ambitionen ganska enkel att uppnå. För han har en ukulele hängandes i varje rum hemma OCH bjuder gärna på sig själv.

Så jag bad honom helt enkelt att sätta sig på en pall i studion och spela en trudelutt.
Det resulterade i flera glädjefyllda bilder, som tagna ur nuet. Det blev faktiskt som jag hade tänkt mig - och det är ju alltid roligt.

Dessutom gick pappa härifrån väldigt förvånad över att han kunde bli så tjusig på bild.
Läs originalinlägget här: En ukulele och lite skönsång

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Barnfotografering i Göteborg - välkommen till By Ingemo

3 Vanliga misstag när du fotograferar barn (och hur du kan göra istället)

1. Du väljer kläder (och miljöer) som tar bort fokus från barnet Barnkläder kan vara fantastiskt roligt. Kännas viktigt och personligt. Och visst kan det vara härligt med mönster och ränder. Men min filosofi när det gäller kläder i fotosammanhang är oftast att ”Less is more”. När jag fotograferar barn så är det ju den naturliga nyfikenheten och glädjen jag vill fånga. Glittret i ögonen, den busiga minen. Tröjor med tryck, mönster eller ränder tar mest bort fokus från barnet. Liknande tankar har jag har är vad gäller miljön och bakgrunden när jag fotograferar. Att min målsättning alltid är att ta bort sånt från miljön som tar bort fokus från barnet. Samma tips ger författaren och duktiga barnfotografen Eva Sjöberg i en intervju med rullavagn.nu: ”Det är vanligt att vi har en massa saker och sladdar framme som stör i bakgrunden. Plocka bort och skapa en ren bakgrund eller lyft fram detaljer som är intressanta” Källa: https://rullavagn.nu/blogg/sa-fotar-du-basta-babybilderna/ 2.

Precis innan han tippade på sidan

Jag hade min härliga systerson i studion för ett pågående fotoprojekt. Vid tillfället var den lilla herrn inte mer än 4 månader gammal och kunde inte sitta själv. När jag höll på med ljussättningen så fick min syster syn på den lilla svarta fåtöljen och satte ner honom i den på skoj. Såg direkt min chans att ta en annorlunda bebisfoto och lyckades verkligen fotografera honom precis innan han tippade lite åt sidan. Det gav i sin tur en illusion av att han faktiskt sitter där stadigt och avslappnat i stolen. Min hjärta tog ett litet glädjeskutt när jag insåg att jag verkligen hade fångat ett flyktigt ögonblick. Med skärpa och allt. Så här blev det: Ursprungligen publicerad här: Precis innan han tippade på sidan