Fortsätt till huvudinnehåll

4 Tips för att få igång lusten att fotografera

Att vara yrkesfotograf är att pendla mellan en enorm glädje och lust att fotografera till stunder då det känns...ja "mindre roligt".

Jag älskar verkligen att fotografera. För det mesta är det något av det bästa jag vet. Speciellt barnfotografering ger mig alltid ny energi. Men ibland dippar motivationen och då kan det vara bra med någon form av vägledning.

Så hur håller man passionen vid liv? Här följer några handfasta tips.

1. Bara gör det

Att "bara göra det" handlar om att fotograferandet ibland låser sig för att jag vill för mycket. Jag kan ibland känna att jag överanalyserar, både när jag ska fotografera och redigera. Vilket kan leda till att jag blir handlingsförlamad.
Ett sätt att komma vidare är då att tänka "struntsamma om det blir dåligt...nu gör jag det bara". På så vis brukar saker och ting lossna efter ett tag och utan att jag riktigt kan sätta fingret på det själv, så är det plötsligt roligt och inspirerande igen.

2. Ta roliga och kreativa självporträtt

Det här är en metod som jag ofta använder mig av när jag känner att inspirationen tryter. Visst är det inte alltid så kul att titta på sig själv. Men fördelarna är flera. Jag behöver exempelvis inte boka tid med andra och kan på så vis kan vara väldigt tidseffektiv. Alltså snabbt testa nya idéer vad gäller ljussättning, tema, rekvisita, bakgrunder mm.
Här kan du även hämta inspiration från det fotograf Elin Kero skriver i inlägget "Att hitta tillbaka till lusten att fotografera":
Planera mindre fotograferingar för dig själv
Här är det väldigt viktigt att det just är små fotograferingar, för annars är det svårt att få tummen ur (om man ändå är lite omotiverad att skapa från början). Ett exempel på en mindre plåtning som varit planerad, är mina självporträtt som jag tog på midsommarafton. Min vision var en hatt, en sommarklänning och högt gräs. Inget avancerat. Inget unikt. Men det var gott nog för att jag skulle känna att jag verkligen skapade - inte bara klickade trött på avtryckaren.

Källa: Att hitta tillbaka till lusten att fotografera
Väldigt bra tips tycker jag. Just att göra små fotoprojekt som ändå fyller ett syfte och känns meningsfulla är ett smart sätt att komma igång, och väcka lusten igen.


3. Använd mobilen

Att använda mobilen kan vara ett sätt att bara få igång fotograferandet. Helt opretentiöst, liksom "från höften". Jag tar alltid bilder med mobilen på platser där jag vanligtvis inte har med mig min kamera.
Tidningen Digital foto har sammanställt "5 genvägar till suveräna mobilbilder" som kan vara värda att kolla lite närmare på:
1. Fotografera i råformat
På de flesta nyare mobilmodeller kan du fotografera i råformat direkt från kameraappen, och vi gissar att det snart är standard på alla nya mobiler – även iPhone.
Detaljerna syns skarpare, och du får större kontroll över ljushet och kontrast.
2. Använd Lightroom Mobile
Det har aldrig tidigare varit enklare att bildbehandla från mobilen, och med Adobes gratisprogram Lightroom Mobile får du Lightrooms funktioner för råkonvertering direkt på mobilen. Med Lightroom Mobile är det även möjligt att fotografera i råformat med iPhone, där kameraappen än så länge inte har stöd för formatet.
Du kan ladda ner appen gratis i Google Play och Apple Appstore.

Läs den fullständiga artikeln här: 5 genvägar till suveräna mobilbilder

4. Gör något kul med jobb, fritid och barn!

Som tvåbarnsmamma är det inte alltid lätt att få tiden att räcka till. Men ibland kan det vara kul - och inspirerande - att faktiskt försöka få ihop både barn, jobb och fritid på en och samma gång. För att vässa mina kunskaper vad gäller barnfotografering brukar jag då och då hitta på något kul projekt med barnen där det ingår att fotografera dem. Och det behöver inte vara så avancerat. En picknick, ett besök på lekplatsen, en skogsvandring - eller vad som helst där vi både kan leka och ta fina bilder.
Och det var allt jag hade i tipsväg den här gången. Bara gör det, ta roliga självporträtt, använd mobilen och gör något kul med familjen! Det måste inte vara svårare än så.
Mer rekommenderad läsning:
Min huvudsida om barnfoto: http://byingemo.se/barnfoto/
Fotosidans test av mobilfotoappar: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-10-nyttiga-fotoappar.htm
Först publicerad här: 4 Tips för att få igång lusten att fotografera

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Barnfotografering i Göteborg - välkommen till By Ingemo

3 Vanliga misstag när du fotograferar barn (och hur du kan göra istället)

1. Du väljer kläder (och miljöer) som tar bort fokus från barnet Barnkläder kan vara fantastiskt roligt. Kännas viktigt och personligt. Och visst kan det vara härligt med mönster och ränder. Men min filosofi när det gäller kläder i fotosammanhang är oftast att ”Less is more”. När jag fotograferar barn så är det ju den naturliga nyfikenheten och glädjen jag vill fånga. Glittret i ögonen, den busiga minen. Tröjor med tryck, mönster eller ränder tar mest bort fokus från barnet. Liknande tankar har jag har är vad gäller miljön och bakgrunden när jag fotograferar. Att min målsättning alltid är att ta bort sånt från miljön som tar bort fokus från barnet. Samma tips ger författaren och duktiga barnfotografen Eva Sjöberg i en intervju med rullavagn.nu: ”Det är vanligt att vi har en massa saker och sladdar framme som stör i bakgrunden. Plocka bort och skapa en ren bakgrund eller lyft fram detaljer som är intressanta” Källa: https://rullavagn.nu/blogg/sa-fotar-du-basta-babybilderna/ 2.

Precis innan han tippade på sidan

Jag hade min härliga systerson i studion för ett pågående fotoprojekt. Vid tillfället var den lilla herrn inte mer än 4 månader gammal och kunde inte sitta själv. När jag höll på med ljussättningen så fick min syster syn på den lilla svarta fåtöljen och satte ner honom i den på skoj. Såg direkt min chans att ta en annorlunda bebisfoto och lyckades verkligen fotografera honom precis innan han tippade lite åt sidan. Det gav i sin tur en illusion av att han faktiskt sitter där stadigt och avslappnat i stolen. Min hjärta tog ett litet glädjeskutt när jag insåg att jag verkligen hade fångat ett flyktigt ögonblick. Med skärpa och allt. Så här blev det: Ursprungligen publicerad här: Precis innan han tippade på sidan