Fortsätt till huvudinnehåll

5 foton från Götaplatsen sommaren 2017

1. Poseidon

Poseidon Götaplatsen

Det är nästan lag på att fotografera Poseidon när du befinner dig på Götaplatsen. Faktum är att det finns knappast någon presentation av Göteborg som stad som saknar en bild på Poseidon.

Mina barn älskar att vara här. Balansera på karets kanter och fantisera om den romerska havsgudens egenskaper.

För några år sedan bodde vi på Eklandagatan i Johanneberg, och min äldsta dotter ville jämt gå ner och "leka vid pomfrejjjdon".

2. Konserthuset

Konserthuset Götaplatsen

På Konserthuset är det alltid någon ny premiär eller spelning på gång. Här samsas finkulturen med pop, rock och andra spännande musikgenrer. Ett magnifikt ljudrum enligt många. Konserthuset är kanske mest välkänt som hemvisten för Göteborgs Symfoniker.

3. Stadsteatern

Stadsteatern känns som en rolig och kreativ plats. Här kan du gå på lunchteater, lyssna på konserter i foajen, äta god mat eller, givetvis, gå på någon intressant teaterföreställning.

Kolla in vad som är på gång just nu: http://www.stadsteatern.goteborg.se/

4. Konsthallen

Konsthallen på Götaplatsen

En personlig favorit på Götaplatsen är konstmuseet och konsthallen. Väl värda ett besök vare sig du är konstälskare eller inte. För en ståtligare byggnad får du leta efter. Historierna sitter liksom i väggarna här.

5. Vattenspelet

Götaplatsens vattenspel

Strax nedanför Götaplatsen ligger det omdebatterade vattenspelet. Ett fiaskofontän enligt många, en trevlig plats enligt andra. Klart är i alla fall att det kostade staden en hel del pengar.

Jag tror inte många klappade händerna åt det när det byggdes. Men det går inte att förneka att det har en viss dragningskraft.

Det står liksom alltid någon glad person framför de självlysande vattenstrålarna och tar selfies. Sen är det oklart om det är för att det är en så vacker plats - eller för att det är ett sådant härligt magplask :)

Se även:

Se fullständiga inlägget här: 5 foton från Götaplatsen sommaren 2017

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Barnfotografering i Göteborg - välkommen till By Ingemo

3 Vanliga misstag när du fotograferar barn (och hur du kan göra istället)

1. Du väljer kläder (och miljöer) som tar bort fokus från barnet Barnkläder kan vara fantastiskt roligt. Kännas viktigt och personligt. Och visst kan det vara härligt med mönster och ränder. Men min filosofi när det gäller kläder i fotosammanhang är oftast att ”Less is more”. När jag fotograferar barn så är det ju den naturliga nyfikenheten och glädjen jag vill fånga. Glittret i ögonen, den busiga minen. Tröjor med tryck, mönster eller ränder tar mest bort fokus från barnet. Liknande tankar har jag har är vad gäller miljön och bakgrunden när jag fotograferar. Att min målsättning alltid är att ta bort sånt från miljön som tar bort fokus från barnet. Samma tips ger författaren och duktiga barnfotografen Eva Sjöberg i en intervju med rullavagn.nu: ”Det är vanligt att vi har en massa saker och sladdar framme som stör i bakgrunden. Plocka bort och skapa en ren bakgrund eller lyft fram detaljer som är intressanta” Källa: https://rullavagn.nu/blogg/sa-fotar-du-basta-babybilderna/ 2.

Precis innan han tippade på sidan

Jag hade min härliga systerson i studion för ett pågående fotoprojekt. Vid tillfället var den lilla herrn inte mer än 4 månader gammal och kunde inte sitta själv. När jag höll på med ljussättningen så fick min syster syn på den lilla svarta fåtöljen och satte ner honom i den på skoj. Såg direkt min chans att ta en annorlunda bebisfoto och lyckades verkligen fotografera honom precis innan han tippade lite åt sidan. Det gav i sin tur en illusion av att han faktiskt sitter där stadigt och avslappnat i stolen. Min hjärta tog ett litet glädjeskutt när jag insåg att jag verkligen hade fångat ett flyktigt ögonblick. Med skärpa och allt. Så här blev det: Ursprungligen publicerad här: Precis innan han tippade på sidan