Fortsätt till huvudinnehåll

En liten fotostudie av Slottsskogen – Göteborgs eget Central Park

För oss som bor i Göteborg har Slottsskogen en egen plats i hjärtat. Där har vi alla varit som små. Väntat på att sälarna ska visa sig i snålblåsten. Klappat grisar och getter i barnens eget lilla zoo. Suttit på en filt i gräset och fikat.

Slottsskogen är vid första anblick kanske inte så mycket för ögat. Mest en massa stora grönområden och ett paradis för ankor och duvor.

Men jag skulle vilja påstå att Slottsskogen är underskattat. Kanske för att vi är så vana vid att den bara finns där. Det är ju så. Ibland glömmer vi skönheten som finns nära inpå. För att vi ser den så ofta.

Samtidigt är Slottsskogen väldigt stor. Här finns mycket att upptäcka. Men det tar en stund att ta sig runt till fots. (Möjligen är det därför som en av Göteborgs största uthyrare av Segways valt att placera sin verksamhet här...)

på segway i Slottsskogen

Göteborgs kommun har gjort en bra sammanfattning av Slottsskogens styrka:

Slottsskogen är en av Göteborgs största, äldsta och mest populära parker. Här finns stora gräsytor för picknick och många promenadvägar för motion. Parken är en mötesplats året runt med lekplatser, olika aktivitetsytor och en av Sveriges äldsta djurparker – öppen året om och gratis att besöka.
Källa: Goteborg.se

Som tvåbarnsmamma, är jag extra tacksam över att bo nära Slottsskogen. Ibland drar vi dit bara för att barnen ska få springa av sig på de stora gräsmattorna.

Men det är precis lika fint att ta sig dit framåt kvällen. Kanske för att grilla, lyssna på musik, umgås – eller bara ha det gott.

Plikta en faviss

Barnens favorit är förstås den stora lekplatsen Plikta. Det finns massor att göra där, för alla åldrar.

Så här beskriver Göteborgsposten Plikta:

”Plikta har olika teman varje dag. Ibland tar man ner djuren från Barnens Zoo, ibland är det konsttema – för att ta ett par exempel. Utmärkande för Plikta är att platsen vänder sig till alla åldrar, inte bara barn.”
Källa: Denna sida på GP

Det ska sägas att Plikta inte är platsen du går till för att koppla av. Ljudvolymen är ofta väldigt hög. Och det är alltid mycket folk. Så här gäller att ha koll på barnen. Men för att leka och busa är det ett riktigt paradis för de flesta.

"Knuten" och "gemenskap"

I Slottsskogen finns också en hel del offentlig konst att uppleva. Jag kallar den här fina skapelsen för "knuten". Men jag tror att det offentliga namnet är "gemenskap".

Oavsett är den sannolikt tänkt att symbolisera att vi alla hör ihop. Att vi är "knutna" till varandra.

Gemenskap - konstverk i Slottsskogen

Se även:
Fler foton och inlägg om platser i Göteborg: http://byingemo.se/goteborg

Först publicerad här: En liten fotostudie av Slottsskogen – Göteborgs eget Central Park

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Barnfotografering i Göteborg - välkommen till By Ingemo

3 Vanliga misstag när du fotograferar barn (och hur du kan göra istället)

1. Du väljer kläder (och miljöer) som tar bort fokus från barnet Barnkläder kan vara fantastiskt roligt. Kännas viktigt och personligt. Och visst kan det vara härligt med mönster och ränder. Men min filosofi när det gäller kläder i fotosammanhang är oftast att ”Less is more”. När jag fotograferar barn så är det ju den naturliga nyfikenheten och glädjen jag vill fånga. Glittret i ögonen, den busiga minen. Tröjor med tryck, mönster eller ränder tar mest bort fokus från barnet. Liknande tankar har jag har är vad gäller miljön och bakgrunden när jag fotograferar. Att min målsättning alltid är att ta bort sånt från miljön som tar bort fokus från barnet. Samma tips ger författaren och duktiga barnfotografen Eva Sjöberg i en intervju med rullavagn.nu: ”Det är vanligt att vi har en massa saker och sladdar framme som stör i bakgrunden. Plocka bort och skapa en ren bakgrund eller lyft fram detaljer som är intressanta” Källa: https://rullavagn.nu/blogg/sa-fotar-du-basta-babybilderna/ 2.

Precis innan han tippade på sidan

Jag hade min härliga systerson i studion för ett pågående fotoprojekt. Vid tillfället var den lilla herrn inte mer än 4 månader gammal och kunde inte sitta själv. När jag höll på med ljussättningen så fick min syster syn på den lilla svarta fåtöljen och satte ner honom i den på skoj. Såg direkt min chans att ta en annorlunda bebisfoto och lyckades verkligen fotografera honom precis innan han tippade lite åt sidan. Det gav i sin tur en illusion av att han faktiskt sitter där stadigt och avslappnat i stolen. Min hjärta tog ett litet glädjeskutt när jag insåg att jag verkligen hade fångat ett flyktigt ögonblick. Med skärpa och allt. Så här blev det: Ursprungligen publicerad här: Precis innan han tippade på sidan