Fortsätt till huvudinnehåll

Porträttfoto utomhus: Undvik de här 2 misstagen

Att ta porträttfoto utomhus är dubbelsidigt. Å ena sidan har du goda chanser få till riktigt fina bilder med hjälp av det naturliga ljuset. Å andra sidan kan det vara svårt att hitta rätt plats och ljusförhållanden.

För att hjälpa dig lite på traven tänkte jag peka på de två vanligaste misstagen. Enligt min erfarenhet. (Och ja, jag har gjort - och gör fortfarande - dessa misstag.)

1. Porträttfoto i alltför skarpt solljus

Ju mer ljus, desto bättre. Eller? Nej, inte i alla lägen. När du tar porträttfoto utomhus ska du snarare försöka leta upp ett "mjukt ljus". Undvik skarpa skuggor och platser där du nästan måste kisa med ögonen för att se.

Jag tycker alltid att ljuset är som finast en stund innan skymningen. Och då tänker jag i första hand på den svenska sommarskymningen. När ljuset fortfarande är vitalt. Men ändå så där mjukt och magiskt. Ungefär som om himlen lagt en softbox framför solen.

Det här porträttfotot tog jag en sommarkväll i juli. Tyckte ljuset blev mjukt och fint.

porträttfoto utomhus på barn med mantel

Fotograf Matilda Wik har gjort en bra sammanfattning av dilemmat med starkt solljus i sitt inlägg "Val av plats till fotografering - hur ska man tänka":

"De flesta av oss får ett leende på läpparna när solen strålar. Men när det gäller fotografering kan solen ibland ställa till mer bekymmer än vad den gör nytta. Med solen framme riskerar ni att få fula skuggor under näsa och haka som inte är så smickrande. Det kommer också att bli en hel del kisande vilket lyfter fram ert vackraste jag direkt. Därför bör man välja en plats med tillgång till skugga och det finns det ofta i närheten av stora träd om man vill ha naturmiljö, eller bakom stora betongbyggnader om man vill ha lite mer stadsmiljö. Undvik direkt solljus. Låt den som fotas vända ryggen mot solen. På så sätt får du mjukare ljus i ansiktet , inga kisande ögon och inga hårda skuggor."

2. Du har för mycket skärpedjup i ditt porträttfoto

Denna regel gäller visserligen även när du tar porträttfoto inomhus. Men kan bli extra påtaglig utomhus. Inte minst eftersom det ofta finns mer olika färger, motiv och annat "störande" i bakgrunden när vi fotograferar utomhus.

Att ha för mycket skärpedjup innebär helt enkelt att du inte får tillräcklig fokus på själva objektet för porträttet. Utan tar in lite för mycket av omgivningen.

Jag tänker dels på det som en rent teknisk färdighet. Att du måste kunna ställa in skärpedjupet på kameran. (Och att din lins kan hantera ett kortare skärpedjup naturligtvis.)

Men också vad gäller bildkompositionen. Att bilden du tagit inte har för mycket störande moment i bakgrunden. Då kan du rent "siffermässigt" komma undan med mindre skärpedjup. Och ändå upplevelsemässigt få till ett fint porträttfoto utomhus.

För att få till bättre skärpedjup kan du följa den här checklistan för kort skärpedjup från Kamera & Bilds fotoskola.

Checklista för kort skärpedjup
Om du har svårt att skapa tillräckligt kort skärpedjup kan du gå igenom följande checklista:
- Zooma in så långt det går med objektivet (ju mer inzoomat, desto lättare att få kort skärpedjup).
- Kontrollera att du valt största bländaren (=lägsta värdet). Notera att en del objektiv har olika maxbländare beroende på om du fotograferar vidvinkligt eller inzoomad. Välj hellre det inzoomade läget och en så stor bländare som objektivet tillåter.
- Gå nära inpå det du ska fotografera. Om du fokuserar på någonting som ligger 1-2 meter bort är det väldigt svårt att åstadkomma kort skärpedjup om kameran har en liten sensor (kompaktkameror+normala systemkameror). ”Beskär bilden i kameran” brukar man säga, dvs komponera bilden så att du inte har med en massa onödigt runtomkring.

Källa: http://www.kamerabild.se/fotoskolor/ta-kontroll-ver-sk-rpedjupet

Video om porträttfoto utomhus

För dig som vill förkovra ditt ytterligare i konsten att ta bra porträttfoto utomhus. Titta på den här videon av duktiga fotograf David Brohede.

Och det var allt jag hade om att ta porträttfoto utomhus för den här gången. Övning ger färdighet. Så ut och fota!

Se även:
Min sida om porträttfoto: http://byingemo.se/portrattfoto
By Ingemo, Fotograf i Göteborg: Byingemo.se
Fotosidans lektion om Skärpedjup: https://www.fotosidan.se/cldoc/hemlaxan/hemlaxa-9-kort-skarpedjup.htm

Se fullständiga inlägget här: Porträttfoto utomhus: Undvik de här 2 misstagen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Barnfotografering i Göteborg - välkommen till By Ingemo

3 Vanliga misstag när du fotograferar barn (och hur du kan göra istället)

1. Du väljer kläder (och miljöer) som tar bort fokus från barnet Barnkläder kan vara fantastiskt roligt. Kännas viktigt och personligt. Och visst kan det vara härligt med mönster och ränder. Men min filosofi när det gäller kläder i fotosammanhang är oftast att ”Less is more”. När jag fotograferar barn så är det ju den naturliga nyfikenheten och glädjen jag vill fånga. Glittret i ögonen, den busiga minen. Tröjor med tryck, mönster eller ränder tar mest bort fokus från barnet. Liknande tankar har jag har är vad gäller miljön och bakgrunden när jag fotograferar. Att min målsättning alltid är att ta bort sånt från miljön som tar bort fokus från barnet. Samma tips ger författaren och duktiga barnfotografen Eva Sjöberg i en intervju med rullavagn.nu: ”Det är vanligt att vi har en massa saker och sladdar framme som stör i bakgrunden. Plocka bort och skapa en ren bakgrund eller lyft fram detaljer som är intressanta” Källa: https://rullavagn.nu/blogg/sa-fotar-du-basta-babybilderna/ 2.

Precis innan han tippade på sidan

Jag hade min härliga systerson i studion för ett pågående fotoprojekt. Vid tillfället var den lilla herrn inte mer än 4 månader gammal och kunde inte sitta själv. När jag höll på med ljussättningen så fick min syster syn på den lilla svarta fåtöljen och satte ner honom i den på skoj. Såg direkt min chans att ta en annorlunda bebisfoto och lyckades verkligen fotografera honom precis innan han tippade lite åt sidan. Det gav i sin tur en illusion av att han faktiskt sitter där stadigt och avslappnat i stolen. Min hjärta tog ett litet glädjeskutt när jag insåg att jag verkligen hade fångat ett flyktigt ögonblick. Med skärpa och allt. Så här blev det: Ursprungligen publicerad här: Precis innan han tippade på sidan