Fortsätt till huvudinnehåll

4 Tips för att välja kläder till barnfotograferingen

Jag får ofta frågor från föräldrar om hur de ska ska välja kläder till barnfotograferingen. Lite förenklat resonerar jag så här:
  • Kläder som drar bort uppmärksamhet från barnets ansiktsuttryck och ögon = mindre bra val
  • Kläder som riktar fokus till barnets ansiktsuttryck och ögon = bättre val

1. Klä barnen i något de känner sig bekväma i

Som fotograf kan jag ha en massa åsikter om vilka kläder jag tycker passar på bild. Och som förälder har du naturligtvis en uppfattning om vad du tycker att dina barn ser extra fina ut i.

Men om barnet inte själv känner sig bekväm i kläderna så spelar det ingen roll. Det går inte att lura kameran. Om barnet känner sig olustig så kommer det att avspegla sig i bilderna.

Du kan säkert hitta något som du tycker är fint och som barnet gillar. Ha i alla fall det som målsättning när du väljer kläder till barnfotograferingen.

2. Undvik tryck, text och stora mönster

Det jag som fotograf i första hand vill fånga i ett barnfoto är förstås barnet. Barnets personlighet. Barnets ansiktsuttryck och ögon.

Kläder som har mycket text, tryck, bjärta färger och mönster stjäl en del av den uppmärksamheten. Och det vill vi såklart undvika.

En annan sak med text, tryck och mönster är att det ofta ger bilderna en tidsmarkör. Smaken är som baken. Men själv föredrar jag foton som är mer tidlösa. Utan alltför mycket signaler från kläderna.

(Personligen är jag också väldigt förtjust i lite gammalmodiga kläder på barn. Lite som om de klivit rakt ur en Astrid Lindgrens Madicken.)

Ett tips är att välja kläder till barnfotograferingen som är ganska neutrala. Mina preferenser är att ljusblått och olika nyanser av ljusgrått och grönt brukar bli fint. Men också något så enkelt som blåjeans och en vit t-shirt funkar utmärkt.

3. Flera som ska fotas? Ännu viktigare att koordinera

Om det är flera barn som ska vara med på bilden är det ännu viktigare att välja kläder som inte tar alltför mycket plats. Sämst blir det om du klär ett barn i neutrala kläder, och ett annat i mönster och starka färger. Varför? Jo, för att då kommer blicken bara att falla på barnet med mönster.

4. Ta med någon fin accessoar

Mitt fjärde och sista tips är att inte vara rädd för att ta med ett par fina accessoarer till fotograferingen. Det kan vara allt möjligt. Men finast brukar det bli om accessoaren speglar barnets personlighet.

Annars är det bara att gå loss. Det kan vara en blommor, leksaker, smycken, hattar, kepsar, såpbubblor, cyklar - eller vad som nu funkar att ta med sig till en fotostudio.

Mer relaterad läsning:

Först publicerad här: 4 Tips för att välja kläder till barnfotograferingen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Barnfotografering i Göteborg - välkommen till By Ingemo

3 Vanliga misstag när du fotograferar barn (och hur du kan göra istället)

1. Du väljer kläder (och miljöer) som tar bort fokus från barnet Barnkläder kan vara fantastiskt roligt. Kännas viktigt och personligt. Och visst kan det vara härligt med mönster och ränder. Men min filosofi när det gäller kläder i fotosammanhang är oftast att ”Less is more”. När jag fotograferar barn så är det ju den naturliga nyfikenheten och glädjen jag vill fånga. Glittret i ögonen, den busiga minen. Tröjor med tryck, mönster eller ränder tar mest bort fokus från barnet. Liknande tankar har jag har är vad gäller miljön och bakgrunden när jag fotograferar. Att min målsättning alltid är att ta bort sånt från miljön som tar bort fokus från barnet. Samma tips ger författaren och duktiga barnfotografen Eva Sjöberg i en intervju med rullavagn.nu: ”Det är vanligt att vi har en massa saker och sladdar framme som stör i bakgrunden. Plocka bort och skapa en ren bakgrund eller lyft fram detaljer som är intressanta” Källa: https://rullavagn.nu/blogg/sa-fotar-du-basta-babybilderna/ 2.

Precis innan han tippade på sidan

Jag hade min härliga systerson i studion för ett pågående fotoprojekt. Vid tillfället var den lilla herrn inte mer än 4 månader gammal och kunde inte sitta själv. När jag höll på med ljussättningen så fick min syster syn på den lilla svarta fåtöljen och satte ner honom i den på skoj. Såg direkt min chans att ta en annorlunda bebisfoto och lyckades verkligen fotografera honom precis innan han tippade lite åt sidan. Det gav i sin tur en illusion av att han faktiskt sitter där stadigt och avslappnat i stolen. Min hjärta tog ett litet glädjeskutt när jag insåg att jag verkligen hade fångat ett flyktigt ögonblick. Med skärpa och allt. Så här blev det: Ursprungligen publicerad här: Precis innan han tippade på sidan